Forum Zipp-Forum.pl skutery, motocykle!
Największe w Polsce forum motocykli i skuterów marki Zipp, Zico, Yamaha, Kingway, Keeway, Aprilia, Honda, Barton, Benelli, Kymco i inne!

Zipp/Zico/Keeway - Chwytak & Chłodzenie napędu - Pogromcy Mitów

mlody - 2011-07-31, 23:42
Temat postu: Chwytak & Chłodzenie napędu - Pogromcy Mitów
Witam.

Dziś jeżdziłem sporo w dzień - wysoka temperatura no to i silnik łapał muła. Wróciłem do domu, odstawiłem skuter.Za 4 godziny wyjechałem i było chłodniej. W drodze powrotnej coś mnie tchnęło, żeby jechać drogą dłuższą, ale tam, gdzie jest dłuższa prostsza droga.

Zauważyłem, że skuter jakby szybciej szedł - tak jakby pasek aż tak się nie rozciągał, a cyl aż tak się nie grzał.

Tu rodzi się pytanie : czy chwytak powietrza dałby mi taki efekt jak dzisiaj zauważyłem ? Czy jest to bardziej bajer optyczny niż "mechaniczny" ? To samo tyczy się chłodzenia napędu. Czy dodatkowe chłodzenie napędu ( dziury, otwory w pokrywie przekładni ) coś daje ( sprzęgło się nie grzeje, pasek nie rozciąga się ) czy jest to tak samo mit ? Czy może wydawało mi się, że jechałem szybciej i silnik wkręcał się na wyższe obroty, bo było zimno i nic nie jeździło ?

Proszę o odpowiedzi takie, które coś wniosą do tematu - właścicieli skuterów z takowymi modyfikacjami, a nie, że kolega tak ma i dało mu to 10km/h do v-max'u, czy ktoś tak napisał na innym forum.

Pozdrawiam .

trzmiel996 - 2011-07-31, 23:58

Moim zdaniem wiercenie dziur w deklu nic nie da bo on ma chłodzenie wystarczające. A co do chwytaka powietrza to to bardziej optyka niż mechanika :) a możliwe że ci się wydawało że szybciej jedziesz bo mały ruch ;D mi się też tak wydaje ale jak jadę z kumplami w taką samą temperaturę to się dziwie dlaczego mam takiego muła ;D
Cebul - 2011-08-01, 00:12

Troszkę racji w tym jest ale to jak jakaś legenda.

U siebie żadnego chwytaka nie posiadam wszystko w serii natomiast po jeździe w nocy gdy temperatura sięgała 15* a w dzień 30* mogę z duszą na sercu wyrazić taką opinię.

Im chłodniejsze powietrze tym lepiej cały układ chłodzenia działa.
Prosty eksperyment to wsadzenie zimnej i ciepłej herbaty do lodówki, ciepła będzie chłodzić się dłużej od zimnej.
Na tej samej zasadzie działa chłodne powietrze (odprowadza więcej ciepła w tym samym czasie), dzięki czemu cylinder jest mniej nagrzany i są mniejsze opory w pracy silnika i przeniesienia napędu dzięki czemu silnik może uzyskać szybciej pełną moc.

Co do chwytaka to zwiększa opory powietrza w okolicy wiatraka ale z 2 strony łopatki seryjnego wiatraka nie są w stanie wtłoczyć całego powietrza które się tam znajduje.
Aby chłodzenie działało bardziej wydajnie należało by wymienić jeszcze wiatrak aby mógł przy tej samej prędkości obrotowej wtłoczyć więcej powietrza.

Dziury w przekładni to kwestia jeszcze bardziej złożona i na jej temat nie umiem udzielić odpowiedzi. :D

kadi - 2011-08-01, 00:16

Do dziur w dekle sie nie wypowiem bo nie wiem. Ale co do chwytaka, to jednak pomaga chłodzić skuter. Kiedy miałem jednostke AC z chwytakiem to pałowałem skuterem na full manetce nawet przez 2 godziny lub do czasu kiedy wacha sie nie skonczyła, nawet kiedy było +27 stopni. I nic się z nim nie działo. :)
simplibestia - 2011-08-01, 00:17

Chwytak moim zdaniem to raczej optyka. Większa ilość powietrza, jakie ma niby wpływać dzięki chwytakowi, nie jest na tyle duże żeby powodowało jego lepszą cyrkulację i tak dalej.

Tak zwane "wywierty przekładniowe''- moim zdaniem, akurat ten manewr się sprawdza. Dzięki dodatkowym dziurom w przekładni ewidentnie znajduje się więcej powietrza co wpływa na lepsze chłodzenie. Bowiem w seryjnej przekładni przy modyfikacjach skutera co najmniej na poziomie sport (wbrew temu co pisze kolega wyżej) brakuje trochę powietrza.
Dziury te czy też nacięcia w przekładni, powodują szybsze 'stygnięcie' samego dekla układu napędowego, co przekłada się na temperaturę wewnątrz.

PlemniK - 2011-08-01, 01:03

simplibestia, Sory że się tak wtrącam ale nie moge znaleźć, jak te nawierty zrobić ? W pokrywie przekładnie z przodu ? pod dołem czy jak :(
kadi - 2011-08-01, 11:07

PlemniK, otwory w deklu robisz gdzie chcesz. Od góry, dołu, z boku.
Mitshi - 2011-08-01, 11:43

Chwytak mam i powiem wam że u mnie akurat nie widziałem, w ostatnim czasie, żeby łapał muły, nawet w gorące dni, trochę to daje.

Co do dziur to można je robić w przekładni i poprawiają o wiele chłodzenie napędu, ale jest to zabieg którego nie radziłbym robić posiadaczom skuterów, którzy używają ich do codziennej jazdy. Ponieważ otwory te fakt poprawią chłodzenie ale będzie przez nie wpadać do środka syf, a po przejechaniu przez kałużę i błoto zrobi się w przekładni naprawdę nie ciekawie. Takie rzeczy radziłbym robić komuś kto używa skutera w 'sterylnych' warunkach, tak jak np. stunterz, lub osoby ścigające się po torach, gdzie ilość zanieczyszczeń jest minimalna.

mlody - 2011-08-01, 18:30

Chwytak daje efekt - z tego co wywniostowałem. Co do chłodzenia silnika. Czym różni się sportowy wiatrak od seryjnego ? Ma więcej/mniej łopatek, czy tylko taki myk marketingowy ?

Przekładnia - duże otwory - fakt, mało bezpieczne rozwiązanie, jednak gdyby zrobić kilka dziur koło sprzęgła ( małe dziurki - takie na wielkość wiertła ) to nie powinno być czegoś niebezpiecznego. Nie zapominajmy, że w pokrywie od dołu też jest otwór ( przynajmniej w 4T ) .

I jeszcze jedno. Czy gdyby do napędu dostała się woda/błoto, to jakie byłyby tego konsekwencje ? Ślizgałby się tylko pasek, czy np. cały napęd do śmieci ?

Mitshi - 2011-08-01, 20:20

mlody napisał/a:
Czym różni się sportowy wiatrak od seryjnego ? Ma więcej/mniej łopatek, czy tylko taki myk marketingowy ?


Różni się nie tylko ilością łopatek, ale także ich kątem ustawienia, co daje inne zawirowanie powietrza niż seryjny wentylator.

mlody napisał/a:
ie zapominajmy, że w pokrywie od dołu też jest otwór ( przynajmniej w 4T ) .


Tak ale odkręć sobie pokrywę i zobacz jak to jest zabezpieczone od środka, plastikowa "prowadnica", która utrudnia dostanie się tam pyłu i z przodu też jest wlot bo przeciwtalerz robi także za wentylator który chłodzi przekładnię, lecz tam też jest siateczka, alby zabezpieczyć wlot.

mlody napisał/a:
I jeszcze jedno. Czy gdyby do napędu dostała się woda/błoto, to jakie byłyby tego konsekwencje ? Ślizgałby się tylko pasek, czy np. cały napęd do śmieci ?


Konsekwencje mogą być różne, mi wpadło trochę piachu/pyłu po "off-road'owej" jeździe simplim i sprzęgło przestało dobrze odbijać i do okładzin powbijał się piasek, musiałem całe sprzęgło rozebrać do zera i wyczyścić papierem ściernym + szmatka z rozpuszczalnikiem. Oczywiście może ci się też porysać wariator, w jakiś sposób zniszczyć pasek. Mogą stać się różne dziwne rzeczy. ;) Bo jak wleci błoto to przekładnia i tak się nagrzeje, woda odparuje, ale piach zostanie i narobi syfu. ;)

Boguś - 2011-08-01, 20:58

Ja sobie zrobiłem taki wzorek na przekładni ;)


I jednak to coś daje. Przekładnia się mniej grzeje niż przed tym zabiegiem.

To samo z chwytakiem. Mam też inny wentylator. I mogę robić dłuższe trasy niż wcześniej nie grzejąc tak bardzo silnika. Choć i tak chwytak jest bardziej dla optyki.

mlody - 2011-08-01, 23:08

Boguś, długo to masz ? Nic szczególnego się nie dzieje ? Bo właśnie o takie dziury mi chodzi ;)
simplibestia - 2011-08-02, 00:47

mlody, ja bestią zrobiłem jakieś 1500 km z otworami w przekładni i szczerze mówiąc przekładnia wygląda tak samo jak wcześniej pod względem czystości. Spokojnie polecam. ;)
Dżejdżungla - 2011-08-02, 23:43

Mam dwoch znajomych, obaj na Peugeotach Speedfightach serii 1, po tuningu. Jeden na Sport Pro, drugi na Airsalu 70ccm. Z tego co pamiętam, wariatory polini, jeden sprzęgło Stage6 z Wingcoolerem, drugi sprzęgło z Kymco i dzwon od TEC (wentylowany).

W pokrywach dziury - 6 po lewej stronie, od spodu co 3 cm, za wytłoczeniem na dzwon po prawej - 6 dziur.
Jeden jeździ od kwietnia, drugi już 2 lata. Ani jednemu, ani drugiemu nic się nie dzieje, nawet pomimo jazdy w deszczu. Co jakis czas Paweł (ten od 2 lat) odkręca dekiel i sprężonym powietrzem dmucha po kątach.

Dam porównanie - może trochę słabe, ale zawsze jest. Ile osób nie ma uszczelki papierowej pomiędzy motoblockiem a pokrywą? I cos się dzieje? NIC! A pył wejdzie każdą szczeliną :)

Co do zabieraka - optyka... Wentylatorek ze zmienioną geometrią łopatek - a to i owszem. Ale to już mówione było.

gi3n3k - 2011-08-04, 08:31

A ja dziwne że moim wczoraj zrobiłem 100km bez odpoczynku około 28stopni było i cały czas miał to samo przyspieszenie i wgl dodam ze na wentylatorze wariatora nie mam żadnej łopatki : D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group